Search This Blog

Friday, February 11, 2011

Anak

Sayu hatiku melihat kes-kes buang bayi yang makin banyak pulak sekarang ni. Si ibu tidak punya perasankah? Setelah membawak perut selama 9 bulan tapi masih sanggup membuang dan membunuh bayi yg dikandungnya tu. Malu mengatasi segalanya melangkaui perasaan takut kepada Allah SWT. MasyaAllah..

Selalu gak aku terpikir.. Org yang belum berkahwin dan telah berzina begitu mudah mendapat anak tetapi mereka yang telah berkahwin sesetengahnya begitu sukar mendapat anak walau telah berusaha bertahun-tahun. Kemudian aku tersedar, bukankah hamba-Nya selalu diduga.

Ramai kawan-kawanku sekarang sedang mengandung.. Ada yang mengandung anak sulung, anak ke-2 ade juga yang telah mempunyai 3 org anak. The best part, ade juga yang mengandungkan anak kembar. Alhamdulillah rezeki masing-masing. Aku plak, masih belum mempunyai rezeki lagi. Aku tahu ramai org yang baik dan concern dalam dunia ni. Sbb tu kalau org terserempak atau terjumpa dgn aku mereka mesti bertanyakan mengenai familiku. Ahhh... tipulah kalau aku kata aku tak terasa sedikit pun kalau org bertanyakan perihal anak. Bukan aku rasa cemburu terhadap mereka tetapi aku merasa sedih kerana aku telah merasa nikmatnya menjadi ibu tetapi hanya utk sekejapan. Tempoh yang paling lama adalah 3 bulan. Hatiku pasti sayu apabila mengenangkan hal itu. Namun kita hanya mampu berserah kepada yg Maha Esa dan pasrah atas apa sahaja dugaan yg mendatang. Bukankah dugaan yg diberikan adalah tanda kasih-Nya kpd kita.. dalam menguji sejauh mana pula kasih kita kpd-Nya.

Baru-baru ini aku diduga lagi. Dalam keseronokan kaum Cina dan kaum lain bercuti menyambut Tahun Baru Cina aku hanya duduk di rumah dan tidak ke mana-mana. Harapan yang disandarkan kini hilang dan membawa episod duka. Setelah seminggu berkuarantin, aku bangkit untuk memasang harapan semula. Semoga Allah merahmati kami.

No comments:

Post a Comment